onsdag 21. oktober 2009

fremlegg v Geir O

Æ heter for Geir O Halland. Æ drive Geiros studiolab. Vi har blidd engasjert for å utvikkel et produkt ut i fra ei problemstilling. Æ har no jobba no´n år i skula sjøl æ da sjø.
De snakke om psykososialt arbeidsmiljø. Ka handle det om da? for elevan, e det Læringsmiljø?Ka må te da for å få te en god læringskultur i klassa? Æ tenkt at æ måtte ta utgangspunkt non verdia æ sjø. Æ har non verdia inni hjerte mitt da for å sætt ting i perspekt.





«En lærer har en del virkemidla for å utvikkel ei hensiktsmessig kultur i et læringsmiljø .

Vi som lærera bør være bevisst på hvilke tiltak vi sett i gang for å sikker den

læringskulturen vi ønske å oppnå. En lærer bør kunn skape gode muligheta før samspill,

konfliktløsning, ha respekt for kvær enkelt, kunne lytt, opparbeid tillit, spre gle´e,

humør og trivsel. Æ trur at hvis vi har et fellesskap med gode relasjona mellom elevan kan vi få et godt læringsmiljø

Her kommer nøkkelverdia inn for å kunn

skap en felles kultur og et inkluderende miljø. Mange ta disse verdian ligger tett på

Kvarander og går over i kvarander.

Dæffor har Æ tenkt at æ mått ta for mæ 6 ord som handle om holdninga.

Respekt- refleksjon - reaksjon - ros - romslighet - og redelighet .

Ved å reflektere over herre R´an kan nøkkelverdian tas vare på.



6 R´er i opplæringen ivaretas Opplæringsloven §9a-1

RESPEKT: Skolen må sette opp konkrete mål for det psykososiale miljøet, og arbeide

systematisk og planmessig for å oppnå dem. Skolen må også ha klare rutiner for

hvordan problemer med for eksempel mobbing, rus eller rasisme skal avdekkes og

håndteres.

ROS: Som positivt er med på å styrke elevenes fysiske og psykiske helse

ROMSLIGHET: Et skolemiljø som gir elevene gode læringsbetingelser

REAKSJON: Et skolemiljø som ikke gir elevene skader, sykdommer og helseplager av

noe slag

REFLEKSJON: Alle elever har rett på et godt psykososialt miljø som fremmer helse,

trivsel og læring. Videre sies det, at det er en klar målsetting at skolemiljøet skal være

fritt for destruktiv adferd, og at skolen må arbeide aktivt mot dette målet, - altså et godt

miljø.

REDELIGHET: Et skolemiljø hvor alle elevene kan trives og bidra til at skolen oppleves

som et meningsfullt sted å være.


Da ska æ presenter partneran min Hege Gry og Susann Viola.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar