Vi som lærera bør være bevisst på hvilke tiltak vi sett i gang for å sikker den
læringskulturen vi ønske å oppnå. En lærer bør kunn skape gode muligheta før samspill,
konfliktløsning, ha respekt for kvær enkelt, kunne lytt, opparbeid tillit, spre gle´e,
humør og trivsel. Æ trur at hvis vi har et fellesskap med gode relasjona mellom elevan kan vi få et godt læringsmiljø
Her kommer nøkkelverdia inn for å kunn
skap en felles kultur og et inkluderende miljø. Mange ta disse verdian ligger tett på
Kvarander og går over i kvarander.
Dæffor har Æ tenkt at æ mått ta for mæ 6 ord som handle om holdninga.
Respekt- refleksjon - reaksjon - ros - romslighet - og redelighet .
Ved å reflektere over herre R´an kan nøkkelverdian tas vare på.
6 R´er i opplæringen ivaretas Opplæringsloven §9a-1
RESPEKT: Skolen må sette opp konkrete mål for det psykososiale miljøet, og arbeide
systematisk og planmessig for å oppnå dem. Skolen må også ha klare rutiner for
hvordan problemer med for eksempel mobbing, rus eller rasisme skal avdekkes og
håndteres.
ROS: Som positivt er med på å styrke elevenes fysiske og psykiske helse
ROMSLIGHET: Et skolemiljø som gir elevene gode læringsbetingelser
REAKSJON: Et skolemiljø som ikke gir elevene skader, sykdommer og helseplager av
noe slag
REFLEKSJON: Alle elever har rett på et godt psykososialt miljø som fremmer helse,
trivsel og læring. Videre sies det, at det er en klar målsetting at skolemiljøet skal være
fritt for destruktiv adferd, og at skolen må arbeide aktivt mot dette målet, - altså et godt
miljø.
REDELIGHET: Et skolemiljø hvor alle elevene kan trives og bidra til at skolen oppleves
som et meningsfullt sted å være.
Da ska æ presenter partneran min Hege Gry og Susann Viola.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar