onsdag 21. oktober 2009

”Ja, og formålet vårt med dette verktøyet er å gi både dere som lærere og elevene deres idèer til hvordan dere kan bruke tiltaksveska, som dere også kan videreutvikle og fylle med alt dere vil ønske av tiltak. Her er det ingen begrensninger!

Nå skal dere få en øvelse av oss som går på hvordan dere kan skape et godt psykososialt miljø,ved å lage dere regler for hvordan miljøet skal fungere i klasserommet. Altså klasseregler!

Jeg vil ta dere med på en idèmyldring.
Hver og en av dere har fått utdelt 6 lapper (dette må gjøres på forhånd). Nå vil jeg at dere skal reflektere rundt disse 6 ordene : RESPEKT,ROS,ROMSLIGHET,REAKSJON,REFLEKSJON,OG REDELIGHET.
Hva legger dere i disse ordene? Hva betyr de for hver enkelt av dere? Dere får nå 3 min. –vær målrettet å sett i gang!

”For å få i gang den kreative tankeprosessen og hjelpe dere litt i gang skal jeg ta en liten trall som kanskje kan være med på å inspirere dere.”( Tar opp blokkfløyte fra lomma og spiller to sek.)

Holder opp plakat : 1min igjen

Etter 3 min :” Nå vil jeg at dere skal komme å klistre lappene deres på hver av plakatene som representerer hver av de 6 R ene til han Geir.”

Når alle har satt seg igjen: ”dette kan være en måte og løse oppgaven på. Hver og en må bidra, og en slik idèmyldring kan være med på å skape en felles forståelse for betydning av ordene. Ut i fra denne arbeidsmetoden kan klassen i fellesskap lage sine egne regler for hvordan klassemiljøet skal fungere.”

1 kommentar: